سالانه بسیاری از امکان دچار آتش سوزی میشوند. به همین جهت افراد زیادی اقدام به دریافت بیمه نامه آتش سوزی مینمایند. هنگام بروز آتش سوزی و ایجاد اختلاف کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی و آتش سوزی به بررسی دلیل آتش سوزی و همچنین برآورد میزان خسارت وارده از آن طریق میپردازد.
بیمه میتواند جبران کننده خسارت های مالی یک حادثه برای بیمه شدگان باشد علی رغم پرداخت مبلغی کم به صورت ماهانه می توان سرمایه و دارایی ها همچنین املاک خود را بیمه کرد. بیمه آتش سوزی یکی از انواع بیمه ها برای حوادث غیر مترقبه به شمار می رود. شرکت های بیمه های ایران دارای ضوابط مشخص و یکسانی در تعیین قیمت اقساط دارد و صرفاً تفاوت اصلی آن ها در پرداخت حق بیمه توسط بیمه شدگان هستند. ساختمان هایی که سالهای زیادی از تاریخ ساخت آن ها می گذرد یا ساختمانهایی که در بافتی آسیب پذیر ساخته شده اند هم از این بیمه استفاده میکنند.
این دو مبحث را اشاره کردیم تا اهمیت کارشناسی در امور مربوط به آتش سوزی را نشان دهیم. بنابراین هنگامی که چنین مشکلی ایجاد میشود ما از کارشناس رسمی دادگستری امور بیمه نیز جهت برآورد میزان خسارت وارده کمک میگیریم.
اگر بخواهیم مفاد بیمه آتش سوزی را بیان کنیم می توان آن را به دو قسمت تقسیم کرد قسمت اول خود ساختمان و قسمت دیگر ارزش دارایی های موجود در آن است. اما اگر بخواهیم مفاد اصلی از یک بیمه آتش سوزی را بررسی کنیم می توانیم به قسمتهای زیر اشاره کنیم :
در درجه اول آتش در قرارداد یک بیمه آتش سوزی قید می شود یعنی هر چیزی که پتانسیل مشتعل شدن را داشته باشد در این قسمت از بیمهنامه در می شود که اکثرا آتش سوزی ها نیز شامل همین بند از بیمه نامه می شوند. قسمت بعدی بیمه نامه می تواند رعد و برق باشد صاعقه و رعد و برق نیز جزوه یکی از قسمت های اصلی اکثر بیمه نامه های آتش سوزی می شود.
انفجار نیز یکی از قسمتهای اصلی بیمه نامه های آتش سوزی است که می توان به آن اشاره کرد. البته انفجار شامل شرایط خاصی است که شرکت های بیمه کننده در قرارداد های خود آن ها را ذکر می کند. البته قسمتی از بیمه نامه های آتش سوزی نیز به صورت سفارشی و تخصصی قرارداد می شوند برای مثال بیمه آتش سوزی پس از حوادثی از قبیل زلزله سیل، بلایای طبیعی، ریزش و یا رانش زمین، ریزش کوه و سقوط بهمن و یا حتی عوامل انسانی مانند ترکیدن لوله، نشست دستگاه های آب و یا برخورد جسم خارجی به ساختمان می باشد که متقاضی با در نظر گرفتن شرایط خود می تواند با شرکت بیمه قراردادی طبق نیاز خود تنظیم نماید.
همانطور که در بالا تر گفته شد بیمه آتش سوزی به دو قسمت تقسیم می شود : اول ساختمان سپس وسایل و تجهیزاتی که در ساختمان وجود دارد به عنوان مثال در یک خانه مسکونی بیمه گذار ساختمان و اثاثیه را همزمان بیمه می کند و یا مثلاً در یک کارخانه صنعتی بیمه گذار موظف به بیمه کردن ساختمان ، تجهیزات و ماشین آلات کارخانه است. و یا حتی در یک واحد تجاری بیمه گذار باید علاوه بر ساختمان دکوراسیون و کالاهای موجود در واحد تجاری را بیمه کند.
اگر بخواهیم واحد مسکونی را به عنوان مثال بیمه آتش سوزی موارد زیر در نظر گرفته میشود که در تعیین خسارت آتش سوزی نیز اهمیت خواهد داشت.
معیارهای بالا تقریباً جزو معیارهای مشترک و اساسی بیمه کردن یک ساختمان مسکونی برای شرکت های بیمه در قرارداد بیمه آتش سوزی ساختمانهای مسکونی است.
چگونگی دریافت خسارت بیمه و قرارداد بیمه آتش سوزی
اصولاً در این قسمت باید یک شخص بیمه شونده باید طی یک تا ۵ روز کاری و یا مهلتی که در بیمه نامه آتش سوزی به آن اشاره شده گزارش خود را به شرکت های بیمه برساند. شرکت پس از بررسی مدارک کارشناسی خود را به محل میفرستد و کارشناس میزان خسارتی که به شخص بیمه شونده وارد شده را مشخص می کند ؛ گاهی پیش می آید که مبلغی که مورد نظر شرکت بیمه کننده است با مبلغ مورد نظر شخص بیمه شده تفاوت بسیاری دارد در اینجا شرکت های بیمه مسئله را به شوراهای حل اختلاف ارجاع میدهند تا کارشناسان بیشتری معمولاً تا سه کارشناس مسئله را بررسی کند. البته پس از وقوع حادثه شرکت یک بار دیگر از کارشناسان خود میخواهد که پس از آتش سوزی ارزش اموال موجود در ساختمان بار دیگر ارزش گذاری شود اگر شخص بیمه شونده ارزش دارایی های خود را بیشتر از آن چیزی که هست بیان کرده باشد در واقع خود متحمل هزینه بیشتری برای پرداخت حق بیمه ماهانه خود می شود.
البته در مواقعی هم پیش می آید که شخص بیمه شونده برای رسیدن به منافع مالی و دریافت جبران خسارت خود موجب آتش سوزی میشود که در این مواقع خسارتی به او تعلق نمیگیرد و حتی ممکن است به وسیله شرکت بیمه کننده مورد پیگرد قانونی از طریق مراجع قضایی گردد.
معمولا این موارد اختلاف برانگیز هستند و نیاز به مراجعه به کارشناس جهت محاسبه خسارت آتش سوزی و بررسی اختلاف دارد.
شخص بیمه شده می تواند اموالی را که در آتش سوزی آسیب دیده برای خود بردارد، تعمیر کند و یا حتی آنها را تعویض نماید البته که برای انجام این کار باید با شرکت بیمه طبق مقدار روز هایی که در بیمه نامه درج شده به آنها اطلاع دهد. شرکت بیمه ارزش اموالی که تصاحب شده را باید تعیین کند و اگر شخص بیمه شده خارج از روزهای ذکر شده بخواهد در رابطه با اموال کاری انجام دهد شرکت بیمه کننده نیز می تواند از انجام تعهدات خود سر باز زند.
اصولاً طبق عرفی که وجود دارد شرکت بیمه کننده باید حداکثر ظرف یک ماه با شخص خسارت دیده تسویه مالی انجام دهند. در موارد زیر شرکت بیمه کننده تعهد مالی ای نسبت به آنها نخواهد داشت مگر آنکه شخص بیمه شونده در قرارداد خود از شرکت بیمه کننده درخواست تعهدات مالی در رابطه با آن ها را ذکر کرده باشد: سکه ، پول، اشیا گران قیمت ،اشیا عتیقه و یا نسخ قدیمی و …در تعهدات مالی بیمه آتش سوزی قرار نمی گیرد.
بنابراین در صورت نیاز به ارزیابی خسارت ناشی از آتش سوزی به اماکن، سازهها و یا اثاثیه ساختمان میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.
اگر منزل مسکونی یا ساختمان تجاری شما دچار آتش سوزی شده و از نحوه تعیین میزان خسارت آتش سوزی اطلاعاتی ندارید می توانید اطلاعاتی را در این نوشته به دست بیاورید. در این مقاله سعی شده اطلاعاتی کلی در این موضوع به شما خوانندگان ارائه گردد و راه حلی مناسب به شما پیشنهاد شود.
با توجه به این که بسیاری از ساختمان ها و منازل مسکونی و تجاری سن ساخت بالایی دارند امکان آتش سوزی در آن ها بسیار بالا می رود. این منازل و ساختمان ها از سیستم های هشدار نیز استفاده نمی کنند و اگر هم استفاده کنند، تاثیر چندانی بر روند آتش سوزی نخواهد داشت، زیرا که ساختار کلی این ساختمان ها بر این پایه نیست. به عنوان مثال ساختمان پلاسکو در تهران به دلیل تضعیف پایه ها و همچنین نداشتن سیستم های پیشرفته دچار آتش سوزی مهار نشدنی شد. همچنین بسیاری از حوادث آتش سوزی به شکل طبیعی رخ میدهند مانند صاعقه یا طوفان هایی که موجب خسارت می شود. خسارت آتش سوزی بدین شکل می تواند بسیار زیاد باشد و جبران آن امری بسیار سخت است. به همین دلیل بیمه ها ی آتش سوزی می توانند صاحبان این منازل و ساختمان های تجاری را آسوده خاطر کنند.
امروزه بیمه آتش سوزی بسیار اهمیت ویژه ای در امنیت مالی یک مجموعه دارد . خواه این مجموعه تجاری یا صنعتی باشد یا این که این مجموعه یک منزل مسکونی چهار نفری باشد. از آن جایی که املاک جز مهمترین دارایی ها می باشد پس مراقبت از اموال خود از طریق بیمه آتش سوزی بسیار ضروری و واجب است.
در بحث بیمه ها همیشه برآورد دقیق خسارات در انواع حادثه ها امری دشوار و بحث برانگیز است و گاها به دلیل عدم اگاهی از شرایط بیمه ها تعیین میزان خسارت در حادثه ها که مهم ترین آن ها آتش سوزی است، کاری دشواریست. این دشواری از این بابت است که عموما بیمه شوندگان از مقدار دریافتی خود از سازمان بیمه طرف قرار داد گله مند هستند و به زعم آن ها سازمان بیمه کننده حقوق آن ها را کامل پرداخت نکرده است.
در این راستا در این مقاله سعی داریم تا شما را با نحوه تعامل صحیح با سازمان بیمه شونده آشنا کنیم و شرایط مختلف خسارت آتش سوزی را مورد بررسی قرار بدهیم .
تعیین خسارت مالی و جانی در آتش سوزی نیازمند آن است تا بیمه شونده نسبت به تکمیل فرم های لازمه در مدت زمان معلوم شده از آتش سوزی که معمولا تا پنج روز است، اقدام نماید و درخواست خود را مبنی بر دریافت خسارت آتش سوزی به سازمان بیمه کننده تقدیم نماید. این درخواست
بیمه شونده از قبل نوع بیمه خود را تعیین کرده است، مانند بیمه اتش سوزی منازل مسکونی یا بیمه آتش سوزی کارگاه ها و مراکز تجاری. پس شرایط برای بیمه شونده متفاوت خواد بود .
تعیین خسارت آتش سوزی به دو نوع خسارت تقسیم می شود. ارزیابی خسارت مالی در آتش سوزی و ارزیابی خسارت جانی در اتش سوزی. با توجه به این که تعیین خسارت جانی در آتش سوزی در حوزه پزشکی خواهد بود پس پیشنهاد میگردد که در صورتی که سوالی داشتید با کارشناس پزشکی، پبراپزشکی، دندانپزشکی ارتباط برقرار کنید.
اما در خصوص ارزیابی خسارت مالی در آتش سوزی باید گفت این که خسارات در چه حد به مجموعه منزل مسکونی وارد شده است؟ این ارزیابی باید به طور کلی بررسی شود که شامل سال ساخت منزل و مصالح به کار رفته و مقدار متراژ و غیره می باشد. این که چه مقدار از خود ساختار کلی ساختمان تخریب شده باشد و یا این که چه مقدار از امکانات جانبی ساختمان تحت آتش سوزی از بین رفته باشد هم بسیار اهمیت دارد. همچنین برای ارزش گذاری وسایل منزل هم باید اقدامی صورت بگیرد، تا مشخص شود چه وسایلی و با چه قیمتی در محل آتش سوزی از بین رفته است.
تمامی این موارد در صورتی مورد توافق طرفین سازمان بیمه وبیمه شونده قرار می گیرد که مبلغی منطقی و عادلانه برای حق بیمه تعیین شود.
اما در حقیقت یافتن یک مبلغ عادلانه هم کار راحتی نخواهد بود. به همین دلیل می توانید از طریق ارتباط با کارشناسان مجرب ما در حوزه آتش نشانی و آتش سوزی راهنمایی های کاربردی و مشاوره هایی دقیق را دریافت کنید. کارشناسان ما در این این رابطه می توانند به صورت دقیق میزان خسارت آتش سوزی را به شما اعلام کنند و در صورتی که با سازمان بیمه مربوطه به تفاهم نرسیدید به شما در این زمینه کمک کنند.

توصیه کارشناس رسمی دادگستری رشته آتش نشانی و آتش سوزی در مورد شناسایی مواد قابل اشتعال و مبارزه با حریق حاصل از آنها
مبارزه با حریق و آتش سوزی هر روز شکل جدیدتر و مدرنتری به خود میگیرد و بسیاری از متخصصان از جمله کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی و آتش سوزی بر این باور هستند که آموزش برای مقابله با آتش و مهمتر از آن، پیشگیری از وقوع آتش سوزی از هر نکته دیگر مهمتر است.
کارشناس رسمی آتش نشانی بر این باور است که افراد باید در ابتدا تشخیص دهند که باید مواد موجود را به چه صورتی انبار کنند یا چگونه چیدمان مربوط به آنها را انجام دهند که احتمال وقوع آتش سوزی به کمترین میزان ممکن برسد و سپس باید یاد بگیرند که اگر حریق رخ داد، چگونه و با کمک چه وسایلی با گسترش آن مقابله کنند و در واقع در سریعترین زمان و با کمترین خسارت ممکن آتش را مهار نمایند.
استانداردهای مختلفی که در دنیا وجود دارد که حریقها و مواد قابل اشتعال را دسته بندی کرده است. این استانداردها به استانداردهای آمریکا و انگلستان معروف هستند. مثلث حریق از سه ضلع، گرما، اکسیژن و سوخت است. اگر بخواهیم آتش به وجود بیاید باید هر سه عنصر وجود داشته باشد و اگر یکی از این سه عنصر حذف شود، حریق از بین میرود.
کارشناس دادگستری آتش نشانی اذعان داشت که در استاندارد آمریکایی، مواد به پنج دسته تقسیم میشود. در دسته اول که به گروه A معروف است، مواد جامد مانند کاغذ، چوب، پارچه قرار دارد و وقتی میسوزد از خود خاکستر بر جای میگذارد، ماده خاموش کردن این نوع از آتش، آب است و در واقع با استفاده از آب عنصر گرما را از مثلث آتش حذف میکنیم.
کارشناس رسمی آتش نشانی و آتش سوزی به اشاره به استانداردها گفت که گروه دوم تحت عنوان آتش سوزی نوع B شناخته میشود. این حریق مربوط به مایعات قابل اشتعال است که از جمله آنها میتوان به بنزین، نفت، گازوئیل اشاره کرد. برای خاموش کردن این آتش میتوان از خاموش کنندههایی مانند پودر و گاز استفاده کرد. در صورتی که چنین مادهای در دسترس نباشد، میتوان از شن و ماسه هم استفاده کرد.
آتش سوزی نوع C حریق بعدی است که در استاندارد آمریکایی مربوط به حریق ناشی از الکتریسیته و در استاندارد انگلیسی شامل حریق حاصل از گازهای قابل اشتعال است. کارشناس دادگستری آتش نشانی گفت که برای خاموش کردن گازهای قابل اشتعال باید عنصر سوخت در مثلث حریق را حذف کرد و همچنین از پودر خشک استفاده کرد. برای خاموش کردن حریق الکتریسیته باید در درجه اول برق را قطع کرد و سپس از کپسول کربن دی اکسید استفاده کرد. از کپسول آب یا کف به هیچ عنوان نباید استفاده شود زیرا خطر برق گرفتگی شخص حامل کپسول به شدت وجود دارد.
در استاندارد انگلیسی، آتش سوزی الکتریسیته تحت عنوان گروه E شناخته میشود. در استاندارد آمریکایی، گروه D مربوط به فلزات قابل اشتعال مانند سدیم است که در استاندارد انگلیسی هم با همین حرف نامگذاری شده است و باید با استفاده از پودر و یا ماسه خشک آن را خاموش کرد و هرگز نباید از آب و کف استفاده کرد زیرا با استفاده از این مواد، هیدروژن تولید میشود و در نتیجه حریق تشدید میگردد.
کارشناس رسمی آتش نشانی اظهار داشت که در استاندارد آمریکایی گروه K مربوط به آتش سوزی روغن های خوراکی یا آشپزخانه است و این حریق در استاندارد انگلیسی F نام دارد. برای خاموش کردن این آتش میتوان ابتدا جریان گاز را قطع کرد و سپس در قابلمه یا تابه را گذاشت تا از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری شود.

راهکار پیشنهادی کارشناس رسمی دادگستری رشته آتش نشانی و آتش سوزی در زمینه سیستمهای پیشرفته ایمنی و آتش نشانی
با توجه به اینکه عدم توجه به مسائل ایمنی و همچنین سهل انگاری در کنترل موارد مربوط به جلوگیری از آتش سوزی در حوزههای مختلف میتواند فجایعی وحشتناک را به بار بیاورد، کارشناسان و متخصصان مختلف به این فکر فرو رفتند که برای مقابله با حریق و مسائل و مشکلات ایمنی موجود در پروژهها، منازل و تمام حوزههای زندگی انسان چه باید کرد.
یکی از متخصصانی که در این زمینه توانایی اظهار نظر و بیان نکات کارشناسی را دارد و میتواند به افراد مختلف در زمینه ایمن سازی محیطهای متعدد در برابر حوادثی همچون آتش سوزی مشاوره دهد، کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی و آتش سوزی است. شخص مذکور با مطالعه و پژوهش گسترده در زمینه سیستمهای اطفاء حریق موجود در سراسر دنیا، سعی دارد که یک سیستم آتش نشانی مناسب به هموطنان عزیز معرفی نماید.
نظر کارشناس رسمی آتش نشانی این است که هر موقعیت بنا به شرایط مختلفی که دارد، مستلزم یک سیستم پیشرفته آتش نشانی است ولی در هر حال بهترین کار استفاده از سیستمهای اعلام حریق است. به طور کلی این سیستمها با دو هدف حفاظت از جان و حفاظت از اموال طراحی میشوند. از نظر چگونگی اطلاع رسانی، این سیستمها به دو دسته انفرادی و مرکزی تقسیم میشوند.
کارشناس دادگستری آتش نشانی اذعان داشت که سیستم انفرادی، وقتی حریق را در محلی احساس کند، در همان موقعیت با استفاده از آژیر اطلاع میدهد در حالی که در سیستم مرکزی، با احساس آتش سوزی، پیامهای مربوطه به سیستم مرکزی ارسال میشود و سپس ساکنان از وقوع حریق مطلع میشوند. سیستمهای اعلام حریق با استفاده از نصب دتکتورها و شستیها از وقوع آتش سوزی مطلع میشوند.
سیستمهای اعلام حریق مرکزی به دو شکل دستی و خودکار کار خود را انجام میدهند. در شکل دستی، انسان با مشاهده یا احساس حریق شستی مربوطه را فشار میدهد و سیستم را از وجود حریق مطلع میسازد ولی در سیستم خودکار، نیازی به انسان نیست. این سیستم به محض اینکه وجود حریق را حس کند، سیستم اطفاء حریق و مسیرهای خروج اضراری را فعال میکند.
کارشناس رسمی آتش نشانی و آتش سوزی بیان میدارد که سیستم اعلام حریق خودکار خود به دو نوع معمولی و آدرس پذیر تقسیم میشود. در نوع معمولی، هر قسمت به چند منطقه آتش تقسیم میشود که هر بخش دارای دتکتور و شستی خاص است و وقتی وجود حریق حس شود، سیستم به صدا درمیآید و تا وقتی مسئول سیستم، آن را قطع نکند به صورت مستمر صدا را پخش میکند ولی در سیستم آدرس پذیر، شخص مسئول به راحتی میفهمد که آتش از کجا آغاز شده است.
البته دتکتورها و شستیها انواع و اقسام مختلفی دارد که کارشناس رسمی آتش نشانی میتواند نوع مربوطه را به افراد اطلاع دهد اما وقتی صحبت از اطفاء حریق اتوماتیک به میان میآید در ابتدا باید توجه داشته باشیم که چه موادی در محیط وجود دارد و بنا به نوع این مواد، چه نوع حریقی خواهیم داشت. بنا به نوع مواد، سیستم اطفاء حریق پودری، آبی، گازی و کفی است که متداولترین آنها سیستم آبی یا اصطلاحا اسپرینکلر است.
کارشناس دادگستری آتش نشانی، اسپرینکلرها را به دستههای تر(همیشه فشار لازم برای اطفاء حریق را ارد)، خشک (فشار لازم در هنگام حس کردن حریق تأمین میشود)، جریان ازاد (نیمه خودکار است زیرا شیر اصلی با دست باز میشود و همچنین تمامی افشانهها باز است) و جریان نیمه آزاد (نیمه خودکار است، شیر اصلی با دست باز میشود ولی فقط افشانههایی فعال میشود که حریق را حس کرده باشد) تقسیم میکند.

نظر کارشناس رسمی دادگستری رشته آتش نشانی و آتش سوزی در مورد استانداردهای شهرداری برای مجوز پایان کار
در عصر حاضر همه ما شاهد رشد و پیشرفت کلیه صنایع در مسائل مربوط به ایمنی و آتش نشانی هستیم و بسیاری از واحدهای تجاری و صنعتی به نقش رعایت ایمنی و اصول آتش نشانی در پیشرفت و بهبود کسب و کار خود پی بردهاند و این موضوع تا جایی پیش رفته است که در برخی از صنایع برای عقد قرارداد با پیمانکار، درصد خاصی از قرارداد را بر مبنای رعایت موارد ایمنی و آتش نشانی (برای مثال 5 درصد) قرار میدهند.
کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی و آتش سوزی معتقد است که این روند باید در صنایع مختلف پیگیری شود و به منصه ظهور برسد. یکی از صنایع دیگری که در آن باید به اصول آتش نشانی و اطفاء حریق اهمیت داد، ساختمان سازی است. در این زمینه شهرداری به عنوان یک مرجع پیشگام شد و اصولی را بنا نهاد که بر مبنای آن ساختمانها زمانی میتوانند وارد فاز بهره برداری شوند که نقشه عملیاتی حریق در آنها به طور کامل پیاده سازی شده باشد و این نقشه توسط شهرداری و مهندسان ناظر مربوطه تأیید گردد. برای انجام مراحل مورد نیاز جهت اخذ مجور پایان کار، میتوان از مشاوره و راهکارهای کارشناس رسمی آتش نشانی و آتش سوزی نهایت استفاده را برد.
کارشناس رسمی آتش نشانی در این زمینه بیان میدارد که منظور از نقشه عملیاتی حریق، کلیه موارد موجود در نقشههای برقی، معماری، تأسیساتی و به طور کلی، شناسنامه ساختمان است. سازمان آتش نشانی از لحاظ سلسله مراتبی زیر نظر شهرداری قرار داد و شهرداری این سازمان را مکلف کرد که برای هر ساختمان یک شناسنامه ایمنی و آتش نشانی تهیه نماید تا ساختمان مذکور بتواند مجوز پایان کار را اخذ نماید.
کارشناس رسمی آتش نشانی و آتش سوزی بر این باور است که در این نقشه باید یک سری از اصول اساسی ایمنی و آتش نشانی رعایت گردد که از جمله آنها میتوان به نصب کپسول آتش نشانی پودر و گاز شش کیلویی در پاگرد راه پله تمامی طبقات، در کنار تابلو برق اصلی و جنب موتورخانه مرکزی ساختمان اشاره کرد.
یکی از اصول دیگر، لزوم اندیشیدن تمهیدات لازم برای مرکز مخصوص خروج اضطراری است. یکی از موارد مهم دیگری که میتواند از وقوع آتش سوزی و برق گرفتگی جلوگیری نماید، طراحی و راه اندازی سیستم اتصال به زمین ساختمان است. کلید محافظ جان یکی از اصول اساسی دیگری است که باید در تابلو برق تعبیه شود. طراحی و اجرای سیستم تهویه برای ساختمان هم بسیار مهم و نجاتدهنده است. در نقاط خطرناک ساختمان که احتمال سقوط افراد در آن وجود دارد، باید حفاظهای مناسب در نظر گرفته شود و همچنین لولههای برق و تأسیسات باید در فواصل ایمن نسبت به هم قرار گیرد.
یکی از موارد متداولی که ممکن است در پروندههای ساختمانی وجود داشته باشد، تغییر کاربری ساختمانهاست. افراد مختلف میتوانند برای تغییر کاربری ساختمان خود مثلا از مسکونی به اداری و غیره باید اقدامات لازم را طبق دستورالعمل شهرداری انجام دهند تا موفق به اخذ پایان کار از این سازمان شوند. کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی و آتش سوزی میتواند در زمینه تغییر کاربری، راهکارهایی به افراد و شرکتها ارائه دهد تا از این طریق، هزینهها را به حداقل میزان ممکن برسانند و با موفقیت مجوز پایان کار را اخذ نمایند.
طراحی و پیاده سازی سیستم اعلام و اطفاء حریق در ساختمانها میتواند در زمینه مبارزه با آتش سوزی بسیار موثر باشد. این سیستمها با استفاده از دکتور، آژیر و شستیهای مخصوص در ساختمان نصب میشود و احتمال آتش سوزی را به حداقل میزان ممکن میرساند. با مراجعه به کارشناس رسمی آتش نشانی و دریافت راهکارهای مناسب برای پیاده سازی این نوع سیستم میتوان از هزینههای سنگین طراحی و اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق تاحدود زیادی کاست.
مالکان، مجریان پروژههای عمرانی و یا پیمانکاران بهتر است پیش از انجام مراحل اجرایی و همچنین اقدام جهت اخذ پایان کار از شهرداری از مشاوره کارشناسان رسمی دادگستری رشته آتش نشانی و آتش سوزی استفاده کنند چرا اینکه مشورت با این متخصصان میتواند موجب کاهش هزینهها شود. کارشناسان مذکور به خاطر تخصص فراوانی که در این حوزه دارند، میتواند تمامی خدمات لازم را به اشخاص مختلف ارائه دهند.