تعیین میزان خسارت مالی و جانی در آتش سوزی

اگر منزل مسکونی یا ساختمان تجاری شما دچار آتش سوزی شده و از نحوه تعیین میزان خسارت آتش سوزی اطلاعاتی ندارید می توانید اطلاعاتی را در این نوشته به دست بیاورید. در این مقاله سعی شده اطلاعاتی کلی در این موضوع به شما خوانندگان ارائه گردد و راه حلی مناسب به شما پیشنهاد شود.

با توجه به این که بسیاری از ساختمان ها و منازل مسکونی و تجاری سن ساخت بالایی دارند امکان آتش سوزی در آن ها بسیار بالا می رود. این منازل و ساختمان ها از سیستم های هشدار نیز استفاده نمی کنند و اگر هم استفاده کنند، تاثیر چندانی بر روند آتش سوزی نخواهد داشت، زیرا که ساختار کلی این ساختمان ها بر این پایه نیست. به عنوان مثال ساختمان پلاسکو در تهران به دلیل تضعیف پایه ها و همچنین نداشتن سیستم های پیشرفته دچار آتش سوزی مهار نشدنی شد. همچنین بسیاری از حوادث آتش سوزی به شکل طبیعی رخ میدهند مانند صاعقه یا طوفان هایی که موجب خسارت می شود. خسارت آتش سوزی بدین شکل می تواند بسیار زیاد باشد و جبران آن امری بسیار سخت است. به همین دلیل بیمه ها ی آتش سوزی می توانند صاحبان این منازل و ساختمان های تجاری را آسوده خاطر کنند.

امروزه بیمه آتش سوزی بسیار اهمیت ویژه ای در امنیت مالی یک مجموعه دارد . خواه این مجموعه تجاری یا صنعتی باشد یا این که این مجموعه یک منزل مسکونی چهار نفری باشد. از آن جایی که املاک جز مهمترین دارایی ها می باشد پس مراقبت از اموال خود از طریق بیمه آتش سوزی بسیار ضروری و واجب است.

در بحث بیمه ها همیشه برآورد دقیق خسارات در انواع حادثه ها امری دشوار و بحث برانگیز است و گاها به دلیل عدم اگاهی از شرایط بیمه ها تعیین میزان خسارت در حادثه ها که مهم ترین آن ها آتش سوزی است، کاری دشواریست. این دشواری از این بابت است که عموما بیمه شوندگان از مقدار دریافتی خود از سازمان بیمه طرف قرار داد گله مند هستند و به زعم آن ها سازمان بیمه کننده حقوق آن ها را کامل پرداخت نکرده است.
در این راستا در این مقاله سعی داریم تا شما را با نحوه تعامل صحیح با سازمان بیمه شونده آشنا کنیم و شرایط مختلف خسارت آتش سوزی را مورد بررسی قرار بدهیم .
تعیین خسارت مالی و جانی در آتش سوزی نیازمند آن است تا بیمه شونده نسبت به تکمیل فرم های لازمه در مدت زمان معلوم شده از آتش سوزی که معمولا تا پنج روز است، اقدام نماید و درخواست خود را مبنی بر دریافت خسارت آتش سوزی به سازمان بیمه کننده تقدیم نماید. این درخواست
بیمه شونده از قبل نوع بیمه خود را تعیین کرده است، مانند بیمه اتش سوزی منازل مسکونی یا بیمه آتش سوزی کارگاه ها و مراکز تجاری. پس شرایط برای بیمه شونده متفاوت خواد بود .
تعیین خسارت آتش سوزی به دو نوع خسارت تقسیم می شود. ارزیابی خسارت مالی در آتش سوزی و ارزیابی خسارت جانی در اتش سوزی. با توجه به این که تعیین خسارت جانی در آتش سوزی در حوزه پزشکی خواهد بود پس پیشنهاد میگردد که در صورتی که سوالی داشتید با کارشناس پزشکی، پبراپزشکی، دندانپزشکی ارتباط برقرار کنید.
اما در خصوص ارزیابی خسارت مالی در آتش سوزی باید گفت این که خسارات در چه حد به مجموعه منزل مسکونی وارد شده است؟  این ارزیابی باید به طور کلی بررسی شود که شامل سال ساخت منزل و مصالح به کار رفته و مقدار متراژ و غیره می باشد.  این که چه مقدار از خود ساختار کلی ساختمان تخریب شده باشد و یا این که چه مقدار از امکانات جانبی ساختمان تحت آتش سوزی از بین رفته باشد هم بسیار اهمیت دارد. همچنین برای ارزش گذاری وسایل منزل هم باید اقدامی صورت بگیرد، تا مشخص شود چه وسایلی و با چه قیمتی در محل آتش سوزی از بین رفته است.
تمامی این موارد در صورتی مورد توافق طرفین سازمان بیمه وبیمه شونده قرار می گیرد که مبلغی منطقی و عادلانه برای حق بیمه تعیین شود.
اما در حقیقت یافتن یک مبلغ عادلانه هم کار راحتی نخواهد بود. به همین دلیل می توانید از طریق ارتباط با کارشناسان مجرب ما در حوزه آتش نشانی و آتش سوزی راهنمایی های کاربردی و مشاوره هایی دقیق را دریافت کنید. کارشناسان ما در این این رابطه می توانند به صورت دقیق میزان خسارت آتش سوزی را به شما اعلام کنند و در صورتی که با سازمان بیمه مربوطه به تفاهم نرسیدید به شما در این زمینه کمک کنند.